سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System به اختصار BMS)، چیست؟

تعریف و اهمیت استفاده

سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System به اختصار BMS) که البته در ایران آن را سیستم BMS صدا می‌زنند، یک سیستم هوشمند است که برای کنترل و مدیریت دقیق تر ساختمان‌ها، استفاده می‌شود.

این سیستم با جمع آوری اطلاعات مربوط به قسمت‌های الکتریکی، مکانیکی، ایمنی، امنیتی، نور پردازی و سایر قسمت‌ها، می‌تواند به طور خودکار فرایندهای مختلف ساختمان را کنترل کند. کنترل دما، نور، تهویه، امنیت، نظافت، مدیریت سامانه‌های آب و فاضلاب و سایر جزییات یک ساختمان، همگی از عهده سیستم BMS بر می‌آید.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، کارایی را افزایش داده و همچنین امکان ارائه اطلاعات دقیق و به روز در مورد کارکرد ساختمان و تجهیزات آن را به کاربران فراهم می‌کند.

با توجه به افزایش جمعیت شهری و به عبارت دیگر افزایش تعداد ساختمان‌ها، نیاز به سیستم‌های هوشمند برای کنترل و مدیریت این ساختمان‌ها افزایش یافته است.

بنابراین، سیستم BMS به عنوان یک سیستم هوشمند، برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌های ساختمانی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سیستم مدیریت ساختمان

قسمت‌های مختلف سیستم مدیریت ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان شامل اجزای مختلفی است که همگی آنها تحت تکنولوژی اینترنت اشیا، با یکدیگر در ارتباط هستند و کارهای سیستم را پیش می‌برند.

برخی از قسمت‌های اصلی عبارتند از⇐

  • سیستم تهویه مطبوع

این سیستم برای کنترل و مدیریت دما و رطوبت هوا در ساختمان به کار می‌رود.

  • سیستم نور پردازی

این سیستم برای کنترل و مدیریت نور در ساختمان به کار می‌رود.

  • سیستم‌ خانه هوشمند

این سیستم‌ شامل تجهیزاتی مانند درب‌های خودکار، پنجره‌های هوشمند و غیره می‌باشد.

  • سیستم امنیت و ایمنی ساختمان

این سیستم با استفاده از تجهیزات مربوط، باعث افزایش آرامش، برای ساکنین ساختمان می‌شود.

  • سیستم‌ ارتباطی

برای ارتباط قسمت های مختلف BMS با یکدیگر، نیاز به شبکه بی‌سیم است که با استفاده از روتر مرکزی، این شبکه ایجاد می‌شود.

  • نرم افزار مدیریت ساختمان

این نرم افزار برای کنترل و مدیریت سیستم BMS به کار می‌رود.

سیستم مدیریت ساختمان

 

چه تجهیزاتی در سیستم مدیریت ساختمان استفاده می‌شود؟

  • سنسورها

سنسورها برای تشخیص تغییرات در محیط ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند سنسورهای حرکت، سنسورهای دما و رطوبت، سنسورهای نور، سنسورهای صدا و غیره.

  • کنترلرها

کنترلرها مسئول کنترل تجهیزات مختلف هستند.

  • دستگیره‌های هوشمند

دستگیره‌های هوشمند که قابلیت کنترل از راه دور را دارند و می‌توانند به هر تعدادی افرادی که لازم است، دسترسی عبور را بدهند.

  • کلیدهای هوشمند

این کلیدها همچون دستگیره‌ها از راه دور کنترل می‌شوند و قابلیت برنامه‌ ریزی هم دارند.

  • ترموستات هوشمند

یکی از مهم ترین تجهیزات سیستم تهویه، ترموستات هوشمند است. (البته به غیر از ترموستات، نیاز به تجهیزات دیگری همچون شیر برقی و غیره هم می‌باشد)

  • تجهیزات تولید و ذخیره سازی انرژی

مانند پنل خورشیدی، ژنراتور، باتری ذخیره انرژی و غیره.

  • دوربین‌های مدار بسته

که مهم ترین قسمت برای تامین امنیت ساختمان به حساب می‌آید.

و تجهیزات بسیار دیگر، که بر اساس نیاز هر ساختمان، متفاوت خواهد بود. تمام این تجهیزات، در سیستمی یکپارچه ی مبتنی بر اینترنت اشیا، با یکدیگر در ارتباط هستند و دستورات لازم را اجرا می‌کنند.

عملکرد سیستم مدیریت ساختمان، چگونه است؟

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، با هدف افزایش راحتی کاربران، عملکرد خود را از طریق چندین فرایند انجام می‌دهد. ابتدا، سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف، اطلاعاتی را از محیط دریافت می‌کند. این اطلاعات می‌تواند شامل دما، رطوبت، نور، حرکت، ورود غیر مجاز و غیره باشد.

سپس با استفاده از پردازشگرها و الگوریتم‌های خود، این اطلاعات را تحلیل کرده و تصمیماتی را برای کنترل قسمت‌های مختلف مانند سیستم تهویه مطبوع، نور پردازی، سیستم ایمنی و امنیت، می‌گیرد.

برای مثال، در صورتی که سنسورها نشان دهند دمای داخل ساختمان بیش از حد مجاز است، سیستم به طور خودکار تهویه مطبوع را تنظیم کرده و دمای داخلی را کاهش می‌دهد.

همچنین، سیستم مدیریت ساختمان قابلیت برنامه‌ ریزی هم دارد. برای مثال، می‌تواند سیستم نور پردازی را در زمان‌ های مشخصی خاموش کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

ضمنا، سیستم BMS توانایی ارتباط با سایر سیستم‌های خارجی مانند سامانه ی هوشمند شهری را دارا است و این گزینه ی بسیار خوبی برای کنترل آب، فاضلاب، پسماند و دیگر موارد مهم می‌باشد.

برای نمایش اطلاعات جمع آوری شده از ساختمان و محیط اطراف آن، می‌توان با استفاده از نرم افزارهای مربوطه این کار را انجام داد. این رابط کاربری، می‌تواند یک پنل مدیریتی یا یک اپلیکیشن باشد که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات مختلفی را مشاهده کنند.

برای مثال، در رابط کاربری سیستم مدیریت ساختمان، می‌توانید میزان مصرف انرژی در ساختمان را مشاهده کرده، تاریخچه مصرف انرژی را بررسی کنید، بازدهی سیستم‌های HVAC را ببینید و همچنین بررسی کنید که آیا سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی به درستی کار می‌کنند یا خیر.

با این اطلاعات، مدیران ساختمان می‌توانند تصمیمات مناسبی را برای بهبود عملکرد ساختمان اتخاذ کنند، که در نهایت باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

سیستم مدیریت ساختمان

اما چالش های سیستم مدیریت ساختمان چیست؟

سیستم BMS نیازمند متخصصان در زمینه‌ هایی مانند برق، مکانیک و کامپیوتر است. نگهداری و پشتیبانی از سیستم نیز چالش‌های خود را دارد. برای مثال، اگر سخت افزار یا نرم افزار سیستم خراب شود، ممکن است باعث توقف کارکرد ساختمان شود.

همچنین، اطلاعات حساسی که در سیستم ذخیره می شوند، می‌توانند هدف حملات سایبری باشند، بنابراین باید برای امنیت داده‌ها و شبکه‌های سیستم تلاش کرد.

در این مطلب، سعی کردیم خیلی خلاصه شما را با سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، که ترکیبی از فناوری های نوین است، آشنا کنیم. بدون شک، اگر اینترنت اشیا نبود، ایجاد چنین سیستم‌هایی به هیچ وجه عملی نمی‌شد./پایان

سیستم مدیریت ساختمان

دیگر مقاله های سایت

دیگر مقاله های سایت

محصولات GeekLink