کلید لمسی هوشمند چیست؟

کلید لمسی هوشمند

کلید لمسی، نسل جدیدی از کلیدهای روشنایی می‌باشد که با هدف کاربری آسان، افزایش قابلیت‌ها و زیباسازی تولید شده است. این کلیدها با لمس انگشت روشن و یا خاموش شده و دیگر نیاز به فشار دادن مانند کلیدهای نسل قبل یعنی کلیدهای مکانیکی سنتی ندارند.

این تکنولوژی علاوه بر سهولت جهت خاموش و یا روشن نمودن چراغ ها، دارای قابلیت های متعددی در نسل هوشمند خود هستند. این کلیدها به جهت ساختار شکیل و جدید خود در جهت افزایش زیبایی محیط پیرامونی مان نیز نقش خاصی را ایفا می کنند.

کاربرد کلید لمسی هوشمند

کلیدهای لمسی یا هوشمند دارای کاربردهای متعددی می باشند. از روشنایی لوسترها ، ریسه های نور مخفی ، هالوژن ها ، LED های سقفی ، نورهای دکوراتیو و دیوارکوب ها گرفته تا باز و بسته نمودن پرده ها و کم و زیاد کردن شدت نور چراغ های دیمیبل. علاوه بر موارد فوق در نسل کلیدهای لمسی هوشمند می توان برای هر پل، سناریو خاصی تعریف کرد.

یا کلید هوشمند را در سناریویی خاص اجرا نمود. همچنین می توان جهت کاهش مصرف انرژی و برق ، در زمان های عدم حضور در اتاق یا منزل طوری سناریو تعریف کرد که سیستم هوشمند تمامی چراغ های اضافه را خاموش کند. در واقع می‌توان گفت در نسل هوشمند کلیدهای لمسی هر چیز که به ذهنتان می‌رسد را می‌توان پیاده سازی کرد.

کلید لمسی هوشمند

روشنایی جزئی از حیات بشر به حساب می آید که زندگی همه انسان ها به وجود آن وابسته است. به همین سبب نور از ملزومات اساسی هر انسانی است.

انسان ها ساعت های طولانی را در خانه ها و یا محل کار خود سپری می کنند که وجود نور کافی می تواند در روحیه و نشاط آنها نقشی سازنده داشته باشد.

یکی از اصلی ترین بخش ها در روشنایی داخلی هر ساختمانی کلیدهای برق آن می باشند که عمدتا برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله سعی شده به تکنولوژی جدیدی از این کلیدها (کلید لمسی) بپردازیم تا دیدی وسیع تر به این دنیای جذاب پیدا کنید.

مزایای انواع کلید لمسی هوشمند و ساده

  1. مدل‌های هوشمند دارای قابلیت کنترل، توسط ریموت‌های رادیویی را دارند، یعنی از هر نقطه‌ای از خانه امکان خاموش یا روشن شدن سیستم روشنایی وجود دارد.
  2. کاربری بسیار ساده‌ای دارند، به همین دلیل کودکان و سالمندان نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
  3. دارای عایق هستند و خطر برق گرفتگی در کلیدهای touch وجود ندارد.
  4. تمامی مدل‌ها به جز نوع کابلی، قابلیت نصب بر روی قوطی‌های قدیمی را دارند و نیازی به تعویض سیم‌کشی نیست.
  5. نصب آن‌ها بسیار ساده است و افرادی که حتی مهارت کمی در مورد نصب کلید و پریز دارند نیز می‌توانند، آن‌ها را نصب نمایند.
  6. معمولا دارای LED بک لایت هستند و در زمان تاریک بودن محیط، کلید به آسانی قابل مشاهده است.
  7. دارای سنسورهای خاصی هستند و در صورت نشت گاز معمولا جریان برق درون کلید قطع می‌شود تا از بروز آتش‌سوزی پیشگیری شود.
  8. بروزترین خازن‌ها و تجهیزات داخلی در آن‌ها به کار می‌رود، به‌ همین دلیل عملکرد و طول عمر بالایی دارند.
  9. در برابر نوسانات جریان برق مقاومت دارند و دچار اختلال نمی‌شوند.
  10. کنترل به وسیله موبایل و تاچ پنل یکی از ویژگی‌های مهم این نوع از کلید‌ها به حساب می‌آید.
  11.  از تجمع کلیدها در کنار هم و نامرتب شدن دیوار جلوگیری می‌کند، چون مدل‌های 3 و 4 پل آن نیز، وجود دارد. یعنی به جای نصب دو کلید دو پل یک کلید چهار پل نصب می‌شود.
  12. ظاهر شیکی دارند و به حفظ زیبایی محیط نیز کمک می‌کنند.
  13. بدنه کلید‌ها از جنس شیشه‌های کاملا ضد خش ساخته می‌شود.
  14. باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شوند، زیرا امکان خاموش کردن چراغ‌ها از راه دور نیز وجود دارد، حتی اگر خارج از منزل یا دفتر کار خود باشید.
  15. کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شوند.
  16. کلیدهای لمسی در رنگ‌های مختلف سفید، مشکی، بژ، طلایی، کروم یا ترکیب دوتایی این رنگ‌ها تولید می‌شوند، تا مشتریان بتوانند مطابق سلیقه و هماهنگ با محیط رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

انواع کلید لمسی

انواع کلیدهای لمسی را می توان در دسته بندی های مختلف بررسی کرد که به شرح زیر است:


  • از لحاظ تکنولوژی لمس

به لحاظ تکنولوژی لمس ، سه نوع کلید لمسی وجود دارد که ساختار فنی و مداری متفاوتی در نحوه اجرای عملکرد دارند که به شرح زیر است.

کلید لمسی خازنی

کلیدهای لمسی خازنی آن دسته از کلیدهای لمسی می باشند که جهت عملکرد صحیح به یک الکترود نیاز دارند. به طور معمول این الکترود پشت یک ماده عایق همچون چوب، شیشه و حتی پلاستیک جایگذاری می شود. اساس کار این نوع کلیدها ، استفاده از شارژ الکتریکی تولید شده به واسطه لمس کلید توسط انسان می باشد.

هر بار کلید شارژ و دشارژ شده تا تغییرات ظرفیت خازن را شناسایی کند. بنابراین لحظه‌ای که فرد کلید را لمس می‌کند، ظرفیت خازن افزایش یافته و لمس کلید توسط کاربر را شناسایی می‌کند.

کلید لمسی مقاومتی

دسته دیگر از کلیدهای لمسی، کلیدهای لمسی مقاومتی می باشند که اساس کار متفاوتی با کلیدهای لمسی خازنی دارند. مکانیزم عملکردی این کلیدها مبتنی بر دو الکترود جاگذاری شده در مدار داخلی آنهاست که با یکدیگر در تماس می باشند. در هنگام لمس کلید توسط کاربر میزان مقاومت بین دو قطعه فلز کاهش یافته و موجب عملکرد کلید می شود.

کلیدهای لمسی مقاومتی ، کمتر از کلیدهای لمسی خازنی متداول می باشند ؛ اما حتی در حال حاضر نیز از آنها در بسیاری از مصارف صنعتی و تجاری استفاده می شود.

کلید لمسی پیزوالکتریک

سومین مدل از کلیدهای لمسی به لحاظ ساختمان فنی و بخش تاچ (لمسی) آنها ، کلیدهای لمسی پیزوالکتریک می باشند . عملکرد لمس این نوع کلیدها بر اساس سنسور پیزوالکتریک تعبیه شده در آنها بوده است. این سنسورها از نوع سنسورهای خودتحریک بوده و در صورت تماس و لمس آن توسط کاربر تولید سیگنال الکتریکی کرده و چراغ را از وضعیتی به وضعیت دیگر تبدیل می کند.

در مجموع می‌توان گفت ؛ رایج ترین کلید لمسی از نوع ساختار لمس ، کلید لمسی خازنی هستند که اکثر شرکت‌های هوشمندسازی کلیدهای خود را با این نوع تکنولوژی تولید می کنند.


  • از لحاظ ساختار فیزیکی

به لحاظ ساختار فیزیکی شرکت های مختلف درصدد طراحی فیزیکی زیبا، سازگار با ارگونومی هستند و روز به روز بر طرح ها و مدل‌های مختلف این کلیدها در بازار افزوده می شود.

طرح هایی که با متریال های مختلفی نظیر شیشه ، فلز ، چوب ، سنگ و مواد کامپوزیت ساخته می شوند و دارای ابعاد و اندازه های مختلف و با کادر و فریم های گوناگون می باشند.

به طور مثال می توان به کلیدهای لمسی هوشمند MCOHOME و یا کلیدهای لمسی Orvibo طرح کلاسیک اشاره کرد که دارای قاب شیشه ای خالص با طراحی بسیار شکیل می باشند و یا به کلیدهای لمسی هوشمند برند Geeklink ،  Hogar و مدل اورورا Orvibo اشاره کرده که شیشه ای با فریم فلزی می باشد که با زیبایی خاصی خود را از دیگر تجهیزات روی دیوار خانه جدا می‌کند. یا خیلی از کلیدهای لمسی هوشمندی که دارای طرح های زیبا می باشند و در انواع پروتکل های بیسیم خانه هوشمند کار می کنند.

دیگر مقاله های سایت

دیگر مقاله های سایت

محصولات GeekLink

Call Now Button