چرا هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟

اینترنت اشیا، خانه ها را به یک محیط امن تر و راحت تر تبدیل کرد و پدیده ای به نام خانه ی هوشمند را به وجود آورد، اما این پایان کار نبود، بلکه راه این تکنولوژی، به محیط های دیگر هم باز شده است. چند سالی است که هوشمند سازی مکان‌ های تجاری، اداری و صنعتی، به یکی از موضوعات معمول تبدیل شده و بسیاری از این مکان ها در پی انجامش هستند. به وجود آوردن محیطی که در آن برای کاهش مصرف انرژی و یا کارایی بهتر، تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به کار می‌رود و تمامی این تجهیزات هوشمند با یک سیستم یکپارچه بر بستر اینترنت به کار خود ادامه می‌دهند.

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

(1) اداره هوشمند

وقتی که از یک اداره مدرن صحبت می‌کنیم، عموما منظور ما یک فضای باز، تجهیزات به روز، نور طبیعی و اینجور موارد است. اما برای هوشمند سازی محیط کار، فقط فضای فیزیکی کافی نیست. پس چه چیزی باعث ایجاد اداره هوشمند می‌شود؟

جواب سوال بالا این است >> مجهز شدن آن اداره به تکنولوژی‌ هایی که بین کارمندان، ساختمان و تجهیزات، ارتباط برقرار کند. استفاده از دستگاه های iot و ایجاد یک اکوسیستم هوشمند، که توانایی مدیریت، نظارت و کنترل را بالا برده و باعث افزایش راندمان کار می‌شود. بسیاری از این کارها می‌توانند به صورت خودکار باشند و کارکنان بر روی وظایف اصلی خود تمرکز کنند. در نتیجه، اهداف سریع تر و دقیق تر به دست خواهند آمد.

تاریخچه هوشمند سازی ادارات، به سال 1996 بر می‌گردد.

** مرحله اول (سال 1996 تا سال 2006)

در این دوره برای افزایش بهره‌وری از لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و اینترنت استفاده می‌شد.

** مرحله دوم (سال 2006 تا سال 2016)

تلفن‌های هوشمند و وسایل پر سرعت به بازار معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفتند. در سال‌های پایانی این بازه زمانی، استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی و محاسبات ابری رونق گرفت.

** مرحله سوم (سال 2017 تا الان)

پیشرفت تکنولوژی و همچنین بالا رفتن سطح آگاهی افراد راجع به هوشمند سازی و مزایای سیستم‌های اتوماسیون، باعث محبوبیت اداره‌های هوشمند شده است. امروزه، عده ی زیادی از مدیران می‌دانند که هوشمند کردن محیط کار، هزینه‌های عملیاتی را کم کرده و محیط کاری مناسبی را برای کارمندان به وجود می‌آورد.

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

(2) مزیت های هوشمند سازی اداره

.. 2.1 کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه

روزانه میزان انرژی زیادی در ساختمان‌های اداری اتلاف می‌شود و این موضوع تبدیل به یک بحران جدی شده است. در یک اداره هوشمند کنترل روشنایی و دما بر اساس اطلاعات به دست آمده از سنسور ها می‌باشد.

تحلیل اطلاعات به دست آمده از این سنسور ها، مانند میزان مصرف هر دستگاه، ساعت کار هر دستگاه، میزان استفاده هر کارمند از انرژی و اطلاعات مفید دیگر، به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد و در هزینه ها صرفه جویی کرد.

.. 2.2 افزایش امنیت و ایمنی ساختمان

تجهیزات و راهکارهای زیادی برای تامین امنیت و ایمنی یک ساختمان اداری وجود دارد. (در ادامه این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد)

.. 2.3 رفاه و آرامش بیشتر

به وجود آمدن یک اکو سیستم هوشمند و انجام خودکار کارها، کاهش هزینه و افزایش ایمنی، باعث افزایش رفاه و آرامش بیشتر کارمندان آن محیط می‌شود.

(3) هوشمند سازی اداره ها، چگونه انجام می‌شود؟

.. 3.1 هوشمند سازی نور و روشنایی

در ساختمان های اداری، معمولا نظارت درستی بر روشن یا خاموش بودن لامپ ها وجود ندارد. بسیاری از اتاق ها یا راهروها حتی در زمانی که روشنایی به میزان مناسبی است لامپ های خود را روشن می‌گذراند.

همچنین در زمان هایی که می‌توان به وسیله کنار بودن پرده ها از روشنایی روز استفاده کرد، لامپ ها همچنان روشن هستند. در هوشمند سازیِ نور و روشنایی ساختمان های اداری، معمولا از یک سنسور تشخیص میزان روشنایی استفاده می‌گردد. با سناریو نویسی به وسیله این سنسور و بنا به میزان روشنایی مورد نیاز در هر اتاق، می‌توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

این سنسور در صورت کم بودن میزان روشنایی، ابتدا پرده های هوشمند را باز می‌کنند. سپس در صورت نیاز، به روشن کردن لامپ ها به صورت خودکار ادامه می‌دهد تا زمانی که میزان روشنایی واحد مورد نظر به حد مطلوب برسد.

روشنایی لامپ ها نیز به وسیله کلید های روشنایی هوشمند اتفاق می‌افتد. به این ترتیب هم کارمندان در یک محیط مناسب به انجام فعالیت می‌پردازند و هم از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌گردد.

.. 3.2 هوشمند سازی سیستم تهویه

سیستم های تهویه ساختمان های اداری باید تنها در ساعات مشخصی روشن باشند. متاسفانه و به علت ارزان بودن انرژی، معمولا این سیستم ها در تمام طول شبانه روز روشن می‌مانند و باعث اتلاف انرژی و افزایش هزینه های جاری ساختمان و همچنین خرابی این تجهیزات می‌گردند.

که راه حل آن، استفاده از سیستم تهویه هوشمند است. به وسیله سنسور های دمایی و همچنین متناسب با هر فضا، سیستم تهویه تنها تا زمان رسیدن به شرایط آسایش محیطی روشن می‌ماند.

همچنین ناظر ساختمان می‌تواند با نظارت از طریق تلفن همراه در زمان های تعطیلی ساختمان، از خاموش بودن تجهیزات اطمینان حاصل کند.

در ضمن می‌توان سیستم های تهویه را به سنسور های درب و پنجره مجهز کرد تا در صورت باز شدن پنجره ها، سیستم تهویه مربوط به آن قسمت خاموش گردد تا انرژی هدر نرود.

.. 3.3 هوشمند سازی امنیت و ایمنی

یکی دیگر از سناریو های ویژه هوشمند سازی ساختمان های اداری، مباحث مرتبط به امنیت و ایمنی می‌باشد. یک ساختمان اداری مانند هر ساختمان دیگری در معرض خطرات طبیعی و مصنوعی است.

با هوشمندسازی سیستم های امنیتی و ایمنی به وسیله سنسور های مختلف و تجهیز ساختمان با تجهیزات کنترلی، می‌توان از بروز یا پیشرفت حوادث، جلوگیری کرد.

انواع دوربین های هوشمند، دستگیره های هوشمند، سنسور های حرکتی، سنسور های نشت آب، سنسور های دود و گاز و آتش و مونو اکسید کربن و غیره، همگی می‌توانند در بالا بردن ضریب امنیت و ایمنی در یک ساختمان اداری کمک نمایند.

همچنین می‌توان انواع شیر های برقی را برای ورودی گاز و آب ساختمان های اداری نصب کرد تا در مواقع ضروری به وسیله سناریو نویسی یا کنترل ناظر، باز و بسته شوند.

.. 3.4 هوشمند سازی استفاده از انرژی برق

به وسیله پریز های هوشمند می‌توان میزان مصرف برق توسط هر یک از تجهیزات را کنترل کرده و آن هایی که برق زیادی مصرف می‌کنند را، تعویض نمود.

هر پریز به صورت تفکیک شده گزارشی از مصرف برق برای مدیر ساختمان ارسال می‌کند. این موضوع می‌تواند، میزان مصرف را مشخص کرده و بر اساس آن تدابیری اندیشید تا مصرف انرژی برق، بهینه شود.

.. 3.5 هوشمند سازی آبیاری

در بیشتر ساختمان های اداری در ایران یک محوطه به احداث فضای سبز اختصاص داده می‌شود. این محوطه نیازمند آبیاری و نظارت دائمی می‌باشد. آبیاری هوشمند می‌تواند برای هر گیاه و متناسب با نیاز آن فراهم شود.

همچنین می‌تواند تنها در زمان های لازم، آبیاری را انجام دهد و در زمان هایی که باران می‌بارد یا رطوب خاک به میزان مناسب است، آبیاری قطع گردد.

این موضوع به وسیله انواع سنسور های رطوبت خاک و نظارتی بر گیاهان به دست می‌آید. به این وسیله هم گیاهان تازه و شاداب خواهند ماند و هم در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

.. 3.6 کنترل تجهیزات ساختمان اداری هوشمند

برای این منظور می‌توان در هر بخش از ساختمان، یک تاچ پنل هوشمند قرار داد، هر اتاق یا بخش می‌تواند به وسیله تلفن همراه پرسنل آن قسمت کنترل گردد.

همچنین می‌توان یک مدیر کل برای تجهیزات هوشمند در نظر گرفت تا دائما بتواند از وضعیت تجهیزات در هر یک از بخش ها آگاه باشد.

(4) آیا برای هوشمند سازی اداره، نیاز به ایجاد زیر ساخت و تغییر سیم کشی ساختمان است؟

جواب این سوال، خیر است. جالب است بدانید که هوشمند کردن محیط کار، نه تنها نیازی به تعطیلی و عقب انداختن کارها ندارد، بلکه سریع و بدون ایجاد هیچ گونه خرابی و دردسر انجام می‌شود.

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

(5) مراکز تجاری هوشمند

در ابتدای این مطلب گفتیم که تکنولوژی iot راه خود را به تمام محیط های زندگی ما، باز کرده است. در ادامه، یکی دیگر از این محیط ها، یعنی مراکز خرید و مجتمع های تجاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید کردن یکی از تجربه‌های جذاب زندگی ماست. ما به صورت مداوم در حال خرید هستیم. خوراک، پوشاک، تجهیزات، همه و همه باعث می‌شود که عمل خرید کردن، به صورت روزانه انجام شود.

در گذشته و در نبود پاساژ ها و مراکز تجاری بزرگ، افراد برای خرید کردن معمولا به خیابان هایی می‌رفتند که بورس آن محصول بود. رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، پاساژ ها و مراکز تجاری بزرگ به وجود آمدند و خرید کردن علاوه بر خیابان، به داخل ساختمان های چند طبقه با چندین واحد تجاری کشیده شد. به گونه ای که هم اکنون در اکثر نقاط شهر، یک مجتمع تجاری کوچک یا بزرگ وجود دارد.

رقابتی سخت برای جذب فروشنده و مشتری از راه های مختلف در جریان است. مجتمع های جدید برای پیروز شدن در این رقابت، علاوه بر واحد های تجاری، اقدام به ایجاد شهر بازی، سینما، رستوران، فست فود، رستوران بین الملل و هایپر مارکت کرده اند، و امروز این مجتمع ها، وارد فاز جدیدی از رقابت شده اند، استفاده از تکنولوژی iot و ایجاد مراکز تجاری هوشمند.

اثر مستقیم ورود این تکنولوژی به مراکز تجاری، در ابتدا متوجه مالک مجتمع خواهد شد، زیرا مصرف انرژی بهینه شده، هزینه ها کم می‌شود، امنیت ساختمان بالا رفته، ایمنی افراد حفظ می‌شود و نور و دمای محیط در حالت ایده آل قرار می‌گیرد.

رعایت چنین نکاتی باعث جذب افراد بیشتری به این مجمتع خواهد شد، هم فروشنده، هم مشتری. بنابراین مالکین مجتمع های تجاری، علاوه بر ایجاد فضاهای متنوع در مجتمع، تمرکز خود را بر هوشمند سازی آن هم گذاشته اند تا بتوانند در بازار، رقابت کنند.

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

(6) کدام قسمت های یک مجمتع تجاری، می‌توانند هوشمند شوند؟

روشنایی، موتورخانه، سیستم ضد آتش سوزی، قسمت مربوط به امنیت. (این ها، متداول ترین بخش های یک مجتمع تجاری هستند که می‌توانند هوشمند شوند و محیطی امن و پر از آرامش را برای همه به وجود آورند)

توضیحات این موارد، همانند توضیحاتی است که در بحث اداره هوشمند بیان شد. بنابراین از تکرار آن پرهیز می‌کنیم.

برای کنترل تمامی دستگاه ها و تجهیزات نصب شده در قسمت های مختلف مراکز خرید، همه آن ها به یک پنل مرکزی هوشمند متصل می شوند. سیستم های برقراری ارتباط بین دستگاه ها، می توانند با سیم یا بدون سیم باشند. تمامی پیام های هشدار از سیستم به کاربر مجموعه و تمامی پیام های دستوری از کاربر مجموعه به سیستم، از طریق اینترنت ارسال می شوند. با این روش ها می توان میزان بسیار زیادی در انرژی، هزینه و زمان، صرفه جویی کرد.

(7) هوشمند سازی صنعتی

شاید بتوان گفت مهم ترین قسمت این مقاله، هوشمند سازی صنعتی باشد. به چند دلیل >>

یک.. با توجه به ماهیت صنعت، مصرف انرژی در آن بسیار زیاد است.

دو.. خطراتی که در صنعت متوجه افراد است، به هیچ وجه در یک اداره یا ساختمان وجود ندارد.

سه.. صنعت، چرخ اقتصاد هر کشور است. هر چقدر این چرخ روان تر بچرخد، نتیجه بهتری را برای همه در پی خواهد داشت. (البته این نکته را اضاف کنیم که در کشور ما، مسائل سیاسی سایه ی خود را بر مسائل اقتصادی انداخته و چرخیدن این چرخ را با مشکل مواجه کرده است، اما حتی با وجود چنین مسائلی، می‌توان هوشمند سازی صنعتی را در دستور کار قرار داد، تا کمکی به بهتر شدن اقتصاد کشور کند)

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

(8) در ادامه برخی از مزیت های هوشمند شدن یک محیط صنعتی را با هم بررسی می‌کنیم.

.. 8.1 سیستم کنترل تردد

کارمندان می‌توانند تنها با یک کارت ثبت حضور و غیاب، استفاده از رستوران، باز کردن درب های مجاز مخصوص به خود و حتی روشن کردن رایانه و سیستم روشنایی بخش خود را انجام دهند و در نهایت تمامی این موارد برای همیشه در سیستم در ثبت شوند.

.. 8.2 امنیت بالای محیط

نشت گاز، آتش سوزی، نشت آب، شکست شیشه، ورود غیر مجاز، گذشت از حد مجاز آلاینده ها، کاهش و افزایش فشار آب، تغییر رطوبت، تغییر سطح آب و هر آنچه که در یک محیط صنعتی می‌تواند موجب خطر شود، تحت کنترل سیستم هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا خواهد بود.

.. 8.3 صرفه جویی در منابع طبیعی و انرژی

مدیریت مصرف منابع طبیعی و انرژی، هزینه های محیط صنعتی یا کارگاهی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از هدر رفت بی مورد سرمایه های کشور جلوگیری می‌کند.

.. 8.4 ارزش افزوده

بکارگیری چنین سیستمی علاوه بر فایده های کاربردی فراوان، می‌تواند وجهه ی مجموعه را به عنوان یک مرکز تولیدی و محیط کاری نوین، همگام با تکنولوژی روز، بیش از پیش بالا ببرد و باعث ارزش افزوده ی آن شود.

مزیت هایی که در بالا بیان شد، تنها قسمتی از فواید هوشمند سازی صنعتی است. محیطی که در آن اتصال حسگرهای بی شمار به تجهیزات و توانایی جمع آوری داده‌ها، امکان کنترل و ردیابی ریز ترین جزییات را برای ما فراهم می‌کند. در نتیجه سیستم صنعتی به صورت کار آمد تری به حرکت خود ادامه می‌دهد و راندمان کار بالا می‌رود.

(9) انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

تا به این جای مطلب، ذهن شما با هوشمند سازی آشنا شده است و درک بهتری از آن دارد. حال بحث را به صورت تخصصی تری پیش می‌بریم. قبل از ادامه مطلب، اگر نیاز دارید با اینترنت اشیا بیشتر آشنا شوید، حتما مقاله اینترنت اشیا چیست را بخوانید.

>>> انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 4.0، به چه چیزی اشاره دارد؟

صنعت 4.0 به تغییرات سریع فناوری، صنایع، الگوهای اجتماعی و اتوماسیون هوشمند اشاره دارد که به شدت فراگیر شده و شیوه زندگی ما را تغییر داده است. به‌ طور خلاصه انقلاب صنعتی چهارم با بهره‌مندی از فناوری‌ هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، رایانش ابری و هوش مصنوعی، درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد.

اینترنت اشیا صنعتی به دستگاه‌ ها، ماشین‌ ها و یا فرایند های متصل به هم گفته می‌شود که توسط سیستم‌ های ارتباطی داده‌ای به هم متصل شده‌اند تا تبادل و استفاده از داده‌ها بین افراد و ماشین‌ها را ساده‌ تر سازند.

به طور معمول این ابزارها دارای حسگرهایی هستند که به جمع‌آوری داده‌ها در مراحل خاصی از فرآیند تولید کمک می‌کنند و دید فوری را در لایه‌ های مختلف کارخانه فراهم می‌کنند.

برای مثال، سنسور های حرارتی در یک اتاق تمیز می‌توانند شرایط آب و هوایی در آزمایشگاه‌ ها را ردیابی کرده و تشخیص دهند و این اطلاعات را از طریق دروازه‌ی iot به اشتراک بگذارند.

سپس می‌توان از این داده‌ها برای تصحیح شرایط با استفاده از هوش مصنوعی استفاده کرد و یا به اعضای تیم مربوطه برای بررسی هشدار داد. همچنین این اطلاعات می‌توانند به سرعت در فضای ابری بارگذاری و پردازش شوند.

پردازش یا رایانش ابری به کارخانه های هوشمند اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با انعطاف بیشتر و با هزینه‌ی کمتری نسبت به جایگزین‌ های سنتی ذخیره‌سازی کنند و به اشتراک بگذارند.

بدین ترتیب دستگاه‌ ها و ماشین‌آلات متصل در یک کارخانه هوشمند، توانایی آپلود یا دانلود سریع مقادیر زیادی داده را دارند که می‌تواند موجب افزایش راندمان کار شود.

از طرفی انباشت این داده‌ها در طول زمان می‌تواند بینش‌هایی درباره‌ی کارآمدی فرآیند تولید ارائه دهد، همچنین به کمک این داده‌ها می‌توان تشخیص داد که کدام سیستم‌ها عملکرد ضعیفی دارند. حجم زیادی از این کلان داده‌ها می‌تواند الگوهای خطر را شناسایی کند و قبل به وجود آمدن هر مساله ای، جلوی آن را بگیرد.

همه ی این اتفاقات در سایه ی انقلاب صنعتی چهارم و تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، هوش مصنوعی و تکنولوژی های مرتبط رخ می‌دهد.

پس به سادگی کنترل مصرف انرژی و منابع طبیعی در یک کارگاه صنعتی کوچک، تا پیچیدگی های هوشمند سازی یک کارخانه صنعتی بزرگ، همه و همه توسط iot قابل اجرا هستند و نتیجه ای که از این کار حاصل می‌شود، بسیار شگفت آور است.

(10) خلاصه مطلب

◼️ اینترنت اشیا خانه ها را به یک محیط امن تر و راحت تر تبدیل کرد و پدیده ای به نام خانه ی هوشمند را به وجود آورد، اما این پایان کار نبود، بلکه راه این تکنولوژی، به محیط های دیگر هم باز شده است. چند سالی است که هوشمند سازی مکان‌ های تجاری، اداری و صنعتی، به یکی از موضوعات معمول تبدیل شده و بسیاری از این مکان ها در پی انجامش هستند.

◼️ وقتی که از یک اداره مدرن صحبت می‌کنیم، عموما منظور ما یک فضای باز، تجهیزات به روز، نور طبیعی و اینجور موارد است. اما برای هوشمند سازی محیط کار، فقط فضای فیزیکی کافی نیست. پس چه چیزی باعث ایجاد اداره هوشمند می‌شود؟

جواب سوال بالا این است >> مجهز شدن آن اداره به تکنولوژی‌ هایی که بین کارمندان، ساختمان و تجهیزات، ارتباط برقرار کند. استفاده از دستگاه های iot و ایجاد یک اکوسیستم هوشمند، که توانایی مدیریت، نظارت و کنترل را بالا برده و باعث افزایش راندمان کار می‌شود.

◼️ مزیت های هوشمند سازی اداره

.. کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه

.. افزایش امنیت و ایمنی ساختمان

.. رفاه و آرامش بیشتر

◼️ هوشمند سازی اداره ها، چگونه انجام می‌شود؟

.. هوشمند سازی نور و روشنایی

.. هوشمند سازی سیستم تهویه

.. هوشمند سازی امنیت و ایمنی

.. هوشمندسازی استفاده از انرژی برق

.. هوشمند سازی آبیاری

.. کنترل تجهیزات ساختمان اداری هوشمند

◼️ آیا برای هوشمند سازی اداره، نیاز به ایجاد زیر ساخت و تغییر سیم کشی ساختمان است؟

جواب این سوال، خیر است. جالب است بدانید که هوشمند کردن محیط کار نه تنها نیازی به تعطیلی و عقب انداختن کارها ندارد، بلکه سریع و بدون ایجاد هیچ گونه خرابی و دردسر انجام می‌شود.

◼️ کدام قسمت های یک مجمتع تجاری، می‌توانند هوشمند شوند؟

روشنایی، موتورخانه، سیستم ضد آتش سوزی، قسمت مربوط به امنیت. (این ها، متداول ترین بخش های یک مجتمع تجاری هستند که می‌توانند هوشمند شوند و محیطی امن و پر از آرامش را برای همه به وجود آورند)

توضیحات این موارد، همانند توضیحاتی است که در بحث اداره هوشمند بیان شد. بنابراین از تکرار آن پرهیز می‌کنیم.

برای کنترل تمامی دستگاه ها و تجهیزات نصب شده در قسمت های مختلف مراکز خرید، همه آن ها به یک پنل مرکزی هوشمند متصل می شوند.

◼️ دلایل هوشمند سازی صنعتی

.. کاهش مصرف بی رویه ی انرژی و منابع طبیعی

.. کاهش خطرات زیاد یک محیط صنعتی

.. هوشمند کردن کارها و افزایش راندمان

◼️ مزیت های هوشمند سازی صنعتی

.. سیستم کنترل تردد

.. امنیت بالای محیط

.. مدیریت مصرف منابع طبیعی و انرژی

.. ارزش افزوده

◼️ انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 4.0، چیست؟

صنعت 4.0 به تغییرات سریع فناوری، صنایع، الگوهای اجتماعی و اتوماسیون هوشمند اشاره دارد که به شدت فراگیر شده و شیوه زندگی ما را تغییر داده است.

به‌طور خلاصه انقلاب صنعتی چهارم با بهره‌مندی از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، رایانش ابری و هوش مصنوعی درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد.

کارخانه ای که بر اساس این انقلاب هوشمند شده باشد، این گونه عمل می‌کند >> حسگرهای بی شماری به دستگاه ها متصل هستند، داده‌ها را دریافت کرده، در فضای ابری به اشتراک می‌گذارند، سیستم به وسیله هوش مصنوعی توانایی پردازش این اطلاعات را دارد، بعد از پردازش سریع و تصمیم گیری، دستور لازم ارسال می‌شود، دستگاه ها این دستورات را دریافت کرده و اجرا می‌کنند، سپس نتیجه را دوباره در فضای ابری به اشتراک می‌گذارند، و این چرخه ادامه دارد.

همه ی این اتفاقات در سایه ی انقلاب صنعتی چهارم و تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، هوش مصنوعی و تکنولوژی های مرتبط رخ می‌دهد.

پس به سادگی کنترل مصرف انرژی و منابع طبیعی در یک کارگاه صنعتی کوچک، تا پیچیدگی های هوشمند سازی یک کارخانه صنعتی بزرگ، همه و همه توسط iot قابل اجرا هستند و نتیجه ای که از این کار حاصل می‌شود، بسیار شگفت آور است./پایان

هوشمند سازی مکان های تجاری، اداری و صنعتی

دیگر مقاله های سایت

دیگر مقاله های سایت

محصولات GeekLink