سیستم هوشمند روشنایی چیست؟

معرفی سیستم هوشمند روشنایی

سیستم روشنایی هوشمند (Smart Lighting System) فناوری جدیدی است که به وسیله آن می‌توان نورپردازی را به صورت هوشمندانه کنترل کرد. این سیستم از دو بخش تشکیل شده است: روشنایی و کنترل.

قسمت روشنایی شامل لامپ‌های معمولی یا هوشمند و قسمت کنترل شامل سنسورها و دستگاه های کنترل از راه دور می‌باشد، که به کمک آن‌ها می‌توان میزان نور هر فضا را با توجه به نیاز کاربر، تنظیم کرد.

در سال‌های اخیر، سیستم‌ هوشمند روشنایی، بسیار توسعه یافته و به طور گسترده‌ای در خانه‌ها، دفاتر و محیط‌ های کاری استفاده می‌شود.

روشنایی هوشمند به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند کنترل بر سیستم روشنایی، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌، افزایش راحتی کاربر، نور پردازی هر محیط با توجه به نیاز آن فضا و غیره، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سیستم هوشمند روشنایی

تکنولوژی های مورد استفاده در سیستم هوشمند روشنایی

  • استفاده از سنسورها و تشخیص حرکت

این سنسورها قادرند در صورت شناسایی حرکت افراد در محیط، نور را به صورت اتوماتیک روشن یا خاموش کنند. همچنین سنسورها می‌توانند به صورت هوشمند و بر اساس نور محیط، شدت نور را کنترل کنند. در صورتی که نور خورشید در محیط زیاد باشد، سنسور می‌تواند شدت نور را به صورت اتوماتیک کاهش دهد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

  • کنترل از راه دور و اجرای برنامه های خودکار

با استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت، مانند گوشی هوشمند، تبلت و یا کامپیوتر، می‌توان سیستم روشنایی هوشمند را از راه دور کنترل کرد. همچنین، این سیستم ها می توانند به صورت خودکار عمل کنند.

برای مثال زمانی که شما در خارج از منزل هستید، می‌توانید حالت خودکار سیستم را فعال کنید تا لامپ ها در بازه های زمانی مشخص، روشن و خاموش شوند، این کار می‌تواند امنیت خانه شما را بالا ببرد.

سیستم هوشمند روشنایی

چالش ها و موانع استفاده از سیستم هوشمند روشنایی

  • مشکلات نصب و راه اندازی

چالش‌های مربوط به نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی هوشمند، بیشتر در محیط‌ های صنعتی و دفاتر اداری پیش می‌آیند. در محیط‌ های صنعتی، وجود فضاهای کاری متفاوت و نیاز به سفارشی‌ سازی نور در هر فضا، اولین چالش موجود است.

همچنین با توجه به گستردگی کارگاه ها یا کارخانه ها، نیاز به سنسورهای بیشتری برای جمع آوری اطلاعات نور محیط می‌باشد، بنابراین هزینه اولیه کار، بالا می‌رود.

در فضاهای اداری هم نیاز به سفارشی‌سازی نور در هر فضا و استفاده از تعداد زیادی سنسور، جز اصلی ترین چالش های نصب سیستم هوشمند روشنایی می‌باشد. (اما در مقایسه با فضاهای صنعتی، با چالش کمتری رو به رو هستیم)

اما در خانه‌ها، چالش به مراتب کمتر از فضاهای دیگر است، زیرا ساختار و نیازهای کاربران در خانه‌ها به صورت معمول مشابه هم هستند و بیشترین نیاز به نور در ساعت‌های شبانه و در نقاط مشخص مثل اتاق خواب و پذیرایی وجود دارد.

به همین دلیل، سیستم روشنایی هوشمند در خانه‌ها معمولا به صورت ساده و با استفاده از تعداد کمی سنسور و لامپ، قابل اجرا می‌باشد./پایان

شما می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت Genius تماس بگیرید تا در زمینه هوشمند سازی ساختمان و روشنایی هوشمند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. (اطلاعات تماس با ما)


دیگر مقاله های سایت

دیگر مقاله های سایت

محصولات GeekLink