خانه هوشمند و محیط زیست

خانه هوشمند و محیط زیست! به نظر شما این دو مساله چگونه به یکدیگر مرتبط هستند؟ در ابتدا بهتر است تعریفی برای خانه هوشمند ارائه دهیم، سپس به اثرات مثبت این خانه بر محیط زیست بپردازیم.

خانه هوشمند و محیط زیست

تعریف خانه هوشمند

سیستم هوشمندی شامل تجهیزاتی مانند سنسورها، دستگاه‌های کنترل خانگی، دوربین‌های امنیتی، شبکه‌های بی‌سیم و سیستم‌های صوتی و تصویری، که به وسیله اینترنت با یکدیگر ارتباط دارند و وظایفی را انجام می‌دهند. وجود این سیستم باعث می‌شود تا خانه از یک محیط معمولی، به یک خانه هوشمند تبدیل گردد. خانه‌ای که کنترل آن از هر نقطه دنیا امکان‌پذیر است و امنیت، آرامش و البته کاهش هزینه را برای صاحب خانه در پی دارد.

علاوه بر این موارد، خانه هوشمند می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی محیط زیست هم داشته باشد و در روزگاری که با زیاد شدن جمعیت و کاهش منابع رو به رو هستیم، خانه هوشمند می‌تواند محیط زیست را حفظ کرده و ما را از خطرات احتمالی در آینده در امان نگاه دارد.

اما این امر، چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه به صورت مختصر به بررسی اثرات مثبت خانه هوشمند بر محیط زیست می‌پردازیم.

خانه هوشمند و محیط زیست

کاهش مصرف انرژی و ذخیره منابع طبیعی

خانه هوشمند می‌تواند به کاهش مصرف انرژی برق کمک کند. در صورتی که کلید و پریز های خانه، هوشمند شده باشند، می‌توان به راحتی از روشن بودن بی‌ مورد لامپ‌ها و وسایل برقی جلوگیری کرد.

مثلا سنسور تشخیص حرکت، اگر به مدت یک دقیقه حرکتی را در محیط تشخیص نداد، لامپ را خاموش کند.

سنسور تشخیص نور، برای مناسب شدن نور محیط، اول از همه پرده را کنار بزند، سپس در صورتی که نور همچنان کم بود، اقدام به روشن کردن لامپ، به تعداد لازم کند.

صرفه جویی در مصرف برق، باعث صرفه جویی در مصرف آب، گاز و یا نفت خواهد شد. به این دلیل که نیروگاه‌ها، برای تولید برق باید از منابع طبیعی استفاده کنند، در نتیجه خانه هوشمند می‌تواند با کنترل مصرف برق، به محیط زیست کمک کند.

یکی دیگر از راه هایی که خانه هوشمند می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند، استفاده بهینه از سیستم سرمایش و گرمایش خانه است.

وقتی دمای خانه به طور خودکار و بر اساس شرایط آسایش کنترل شود، بنابراین نیازی به روشن بودن مداوم سیستم سرمایش و گرمایش نیست، این امر باعث کاهش مصرف برق و گاز در خانه خواهد شد.

این کاهش مصرف، ذخیره انرژی را به همراه دارد و می‌تواند علاوه بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، به صرفه‌ جویی در هزینه های گرمایش و سرمایش خانه هم کمک کند.

اما مورد بعدی، استفاده از انرژی خورشیدی است. این نعمت که به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته، می‌تواند به عنوان جایگزینی برای انرژی‌های تجدید ناپذیر استفاده شود.

بدین ترتیب با یک تیر، چند نشان می‌زنیم، زیرا ←

.. به جای گرم کردن آب با انرژی گاز یا برق، از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. (این آبِ گرم شده، هم برای حمام استفاده می‌شود، هم سیستم گرمایش خانه)

.. به جای روشن کردن لامپ ها یا وسایل الکتریکی با انرژی برق، از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. (که استفاده کمتر از انرژی برق، موجب استفاده کمتر از گاز، یا آب، یا نفت در نیروگاه می‌شود)

.. استفاده کمتر از منابعی چون گاز و نفت، باعث کم شدن آلودگی هوا خواهد شد.

.. علاوه بر این‌ها، می‌توان با کمک باتری‌های قابل شارژ، انرژی خورشیدی را به صورت انرژی الکتریکی ذخیره کرد و در زمان‌های لازم به چرخه انرژی وارد کنیم.

خانه هوشمند و محیط زیست

کاهش مصرف آب

کاهش مصرف آب در خانه هوشمند می‌تواند به حفاظت از منابع آب و کاهش هزینه‌های شخصی یا اجتماعی کمک کند. (منظور از هزینه‌ی شخصی، مبلغی است که برای آب باید پرداخت شود و منظور از هزینه‌ی اجتماعی، تبعاتی است که به خاطر کمبود آب و خشکسالی برای جامعه به وجود می‌آید)

یکی از راه های کاهش مصرف آب، آبیاری هوشمند گیاهان خانه می‌باشد. مثلا می‌توان تعیین کرد که هر بار چه مقدار آب به گیاه داده شود و فاصله بین آبیاری گیاه، چند روز باشد. (آبیاری هر گیاه با توجه به نیاز آن گیاه متفاوت است)

یا با نصب سیستم هوشمند برای افزایش فشار آب به اندازه لازم، می‌توان آب مصرفی در حمام، دستشویی و یا آشپزخانه را به شدت کاهش داد.

همچنین به وسیله سنسور نشت آب، از هدر رفتن بی مورد آب به خاطر نشتی، جلوگیری کرد.

علاوه بر این‌ها، می‌توان با استفاده از سیستم بازیافت آب در خانه هوشمند، آبی که برای مصرف خاصی مانند شستشوی لباس، شستشوی ظروف یا حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد، جمع‌آوری شده و مجدداً برای مصرف در فضایی دیگر استفاده شود. استفاده از این روش‌ها، به معنای کاهش مصرف آب در خانه و کاهش هزینه‌های شخصی و اجتماعی آن است.

در این مطلب سعی کردیم خیلی خلاصه رابطه ی بین خانه هوشمند و محیط زیست را توضیح دهیم. هدف مان از این مطلب، بحث تخصصی و فنی نبود، بلکه می‌خواستیم به زبان ساده اثرات هوشمند سازی خانه بر محیط زیست را بیان کنیم. به امید آنکه با هوشمند کردن خانه‌ها، در جهت حفظ منابع طبیعی و نجات زندگی آیندگان حرکت کنیم./پایان

دیگر مقاله های سایت

دیگر مقاله های سایت

محصولات GeekLink